De haven van Rotterdam (na 1880) druk de tekst af
Nederland ligt aan de zee. In Nederland zijn daarom veel havens. Boten worden in een haven geladen. En ze worden in een haven leeggehaald. In een haven zijn altijd veel bedrijven. Daarom vinden in een haven veel mensen werk.
Amsterdam heeft een haven. Delfzijl heeft een haven. Vlissingen heeft een haven. De haven van Maar de grootste haven ligt in Rotterdam. Rotterdam. De haven van Rotterdam is belangrijk voor Nederland. Veel mensen vinden er werk.
In 1250 stroomde een riviertje door het zuiden van Holland. De rivier werd “de Rotte” genoemd. In deze rivier werd een dam gebouwd. Deze dam moest het water uit de zee tegenhouden. Boten werden bij de dam in de rivier “de Rotte” gelost. En ze werden er geladen. Zo ontstond bij deze dam in de Rotte een stad.
De stad werd Rotterdam genoemd. Lange tijd bleef de haven in Rotterdam klein. De haven van Amsterdam was sinds de Gouden Eeuw belangrijker. In 1872 werd een kanaal gegraven. Dit kanaal werd de ” Nieuwe Waterweg ” genoemd. De Nieuwe Waterweg verbond tussen Rotterdam met de zee. Het kanaal was diep en breed. Door het nieuwe kanaal konden boten sneller naar Rotterdam varen. Ook grotere boten konden nu naar Rotterdam varen.
Door de Nieuwe Waterweg groeide de haven van Rotterdam. De haven in Rotterdam is nu groter dan de haven in Amsterdam. Er komen veel schepen. Deze schepen moeten snel geladen en gelost worden. De schepen komen uit alle landen van de wereld.
Ze komen uit China met speelgoed. Ze komen uit Japan met computers. De boten brengen olie uit Koeweit. Ze komen uit India met kleren. De boten brengen kolen uit Polen. En ze brengen hout uit Brazilië. Rondom de haven van Rotterdam zijn veel bedrijven. Er zijn veel bedrijven waar de boten worden geladen en gelost. Er zijn veel bedrijven die van de olie benzine maken. En er zijn bedrijven die zorgen voor het transport. Deze bedrijven brengen de producten uit de schepen naar andere landen of naar andere plaatsen in Nederland.